Veilig trainen

Shorttrack Haarlem, spelregels voor veilig trainen.

Shorttrack is een geweldige sport die je uitdaagt om alles uit je te halen wat er in je zit! Echter zijn er wel dingen om rekening mee te houden, zodat jij en je medeschaatsers ook weer gezond aan  de volgende training kunnen meedoen.

Checklist voor je het ijs op gaat:
● Schaatsen scherp
● Warming-up doen
● Alleen met vaste schaatsen het ijs op (klapschaatsen zijn vanwege de veiligheid niet toegestaan)
● Van de schaatsen alle boutjes en moertjes vast, de veters vast en weggestopt
● Helm op en vast, de onderrand van de helm 2 vingers boven je wenkbrouwen (het liefst een goedgekeurde schaatshelm, maar eventueel kan tijdelijk ook een skeelerhelm of fietshelm gebruikt worden)
● scheenbeschermers (eventueel van voetbal)
● kniebeschermers  (eventueel  van het skeeleren of zaalsporten zoals volleybal)
● handschoenen aan (snijvast materiaal)
● Nekbescherming en enkelbescherming (snijvast materiaal)
● Gebruik alle beschermingsmiddelen die je beschikbaar hebt!!!! (in je tas doen ze niets om je heel te houden!)

De baan op gaan:
● Alleen na aanwijzing van de trainer het ijs opkomen of verlaten. Zolang er nog sporters bezig zijn het ijs op te komen of te verlaten, NIET hard rijden.
● Op het ijs eerst controleren of alle kussens goed staan. Vooral opletten of de ‘poortjes’ zijn gesloten. Ook die van de dweilmachine!!
● blokjes emmer mee het ijs op en in het midden neerzetten. Eventuele drinkflesjes ook midden op het ijs in het speciale krat.

Tijdens de training op het ijs:
● Rustig en rechtop rijden in het midden van de baan, binnen de blokken! (langs de kussens rechtop rijden is een uitnodiging om onderuit gekegeld te worden door een andere schaatser die met een val altijd precies die plek weet te vinden waar jij  net rustig rechtop aan het scharrelen bent)
● Tijdens de training tussendoor even van het ijs af kan natuurlijk wel eens nodig zijn, maar dan wel met de trainer overleggen. De trainer geeft dan aan wanneer het veilig kan.
● Niet zomaar de wedstrijdbaan oversteken
● Niet naar de kant tijdens een oefening
● inhalen bij voorkeur buitenlangs, tenzij het voor de oefening anders moet
● hou je lijn
● Luister naar de trainer
● Hou je koppie er bij
● En  het belangrijkste: nooit vergeten om plezier te hebben op het ijs 😉
● kledingstukken in het krat als je ze tijdens de training even uitdoet. (zorg dat je naam er in staat, of dat het op een andere manier herkenbaar is welk kledingstuk bij wie hoort)

Na de training:
● Blokken opruimen en helpen de boarding omlaag te brengen
● schaatsen afdrogen en netjes opbergen
● eventueel thuis schaatsen slijpen en de kromming controleren.